Isnin, 23 Mac 2015

Kenapa Ikan Tongsan Hanya Memandang / Lari sewaktu menghampiri umpan kita..??

Yeah...Ini adalah soalan yang selalu saya suka...kenapa..?? Jom kita bincangkan soalan ini dibawah..

Pernah kah kawan,pembaca atau pemancing-pemancing mengalami situasi seperti ini..?? rasanya sudah pasti semua telah mengalami situasi seperti ini termasuk saya sekali hahaha...tapi kenapa..??

A. Ikan tongsan hanya memandang umpan tongsan kita dari arah dekat..kenapa..??

1. Umpan yang kita guna tadi tidak memenuhi syarat umpan, terdapat bahan-bahan umpan yang tidak cukup rencah dan perasa atau juga umpan yang kita guna tadi terlebih bahan seperti terlebih paste, atau kurang paste,kurang bau, terlebih bau,terkurang bahan-bahan asas umpan.

2. Umpan kita tepat tadi disukai juga oleh ikan-ikan lain dalam kolam pancing tersebut, ikan tongsan tidak berani menghampiri umpan kita ini kerana terdapat ikan lain sedang menjamah umpan kita tadi. Sifat ikan tongsan tongsan tidak suka diganggu oleh ikan-ikan lain.

3.Umpan kita tadi salah seting terdapat satu perisa yang tidak disukai oleh ikan tongsan jadi ikan tongsan hanya memandang sahaja walaupun kita nampak ombak air sudah masuh di kawasan umpan kita.

B. Ikan tongsan lari setelah menghampiri umpan kita..kenapa..??

1. Ikan tongsan tadi cerdik dan dapat mengenalpasti bahaya umpan kita jadi kita perlu lakukan teknik mengelirukan umpan tersebut seperti menutup mata pancing di dalam boom umpan kita, lakukan pelbagai teknik mengelirukan ikan tongsan tersebut.

2. Umpan kita juga disukai ikan-ikan air tawar yang lain disitu.

3. Umpan kita tadi terlebih atau juga terkurang bahan2 asas atau seting umpan tongsan yang sebenar.

4. Ikan tongsan sedang berebut umpan tadi dari ikan tongsan yang besar dikawasan itu. yang kecil takut dengan besar.

5. Ada peluang untuk mendaratkan ikan tongsan saiz besar , ini kerana ikan saiz kecil takut  bila ikan tongsan saiz besar datang serta merta.

sekian terima kasih..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan