Selasa, 24 Mac 2015

Ketagih Memancing ikan tongsan sisik halus

Memang benar memancing ikan tongsan boleh menjadikan seseorang itu ketagih, ketagih untuk melawan mendaratkan ikan tersebut. Ada segala macam ketagihan memancing ikan tongsan ini.




















Walau pun kecil namun pemancing akan rasa lebih puas mendaratkan ikan ini, ramai yang kata ikan tongsan ni kalau di tarik ketepi kolam tak melawan ibarat menarik puntung kayu.  ye memang betul.

Yang menyebabkan ketagihan memancing ikan tongsan ini adalah sewaktu kita main bottom atau main pelampung, saat ketagihan itu muncul bila kita menghadapi situasi ikan tongsan ini mencuri umpan, menyedut umpan, mengetuk umpan, menolak pelampung, menarik atau menolak pelampong saat ini lah terjadinya ketagihan itu, bukan hanya dapat menarik ikan itu ketepi kolam.

Ramai yang cakap memancing ikan tongsan ini tak stim hehehe.. ikan ini tak kuat melawan ye betul tapi itu unuk yang bukan pemancing ikan tongsan yang tegar. Saya faham bukan semua pemancing minat memancing tongsan sebab di kolam air tawar terdapat pelbagai spesis ikan seperti Ikan Patin,Ikan Mekong, Ikan Rohu, Ikan Pacu dan pelbagai lagi jenis ikan dikolam air tawar ini.

Bukan semua orang yang nak memancing ikan tongsan ini saya akur. Namun yang betul-betul memburu ikan tongsan ini memang mengigil tangan bila tidak menarik ikan ini dalam sehari termasuk saya juga sebagai seorang pemancing ikan tongsan ini.

Ketagihan memancing itu akan hilang setelah kita berada di kolam pancing sungguh pun waktu itu kita tidak memancing bertapa rindunya kita pada ikan tongsan ini hehehe..dapat tengok orang memancing pun jadilah, bukan tak mahu turun memancing sebab banyak komitmen kita pada hari itu termasuklah kerja hakiki perlu di buat, komitmen keluarga, esok kerja tidak boleh tidur lewat dan bermacam macam lagi alasan.

Sebagai pemancing tegar hati kena tahan sabar, di dalam hati dah seting time memancing bila time sesuai untuk memancing dan turun memancing, kalau hari-hari turun memancing susah juga, sebab kita ada tanggungjawab pada kerja,kelaurga, boss, majikan dan program-program lain.

Sebagai seorang pemancing tegar yang berjaya digelar otai tongsan yang disengani dan berkali-kali memenangi wang jakport maka harus lah ada perancangan memancing, sebab tiap kali turun memancing kita perlu melaburkan wang, wang minyak kereta, wang makan, wang rokok, wang beli umpan dan boleh dikatakan kesemuanya memerlukan wang, jadi ini perlu di ambil kira.

Tak semestinya tiap kali kita turun memancing rezeki berpaling pada kita sungguhpun umpan tongsan kita dikira power ce wah...kalau time itu bukan rezeki kita sudah pasti membangau kita. Mungkin juga waktu itu kita dapat mendaratkan ikan tongsan sampai 7 ekor pada hari tersebut namun kalau rezeki kita sudah pasti nama kita tidak akan berada di papan rangking jakport mingguan. iya lah 7 ekor ikan tongsan yang kita dapat semua berat 10 kg kebawah. Faham tak maksud saya..?? Ikan jakport yang di perlukan paling bawah sekali ialah 14.200 kg tapi 7 ekor ikan tongsan yang kita dapat semua 10kg kebawah.

Sekiranya tuan kolam boleh bayar seekor rm 10.00 tak apa juga sebab dah RM 70.00 dah kira mancing percuma lah katakan, tapi bukan semua tuan kolam mempunyai syarat seperti itu, ada sesetengah kolam seekor ikan tongsan yang kita daratkan di bayar seekor RM 1.00 pun ada dan ada sesetengah kolam langsung tak bayar apa-apa. Maksudnya tangkap dan lepas.

Saya sebagai seorang pemancing tegar ikan mulut besar ini juga ingin menasihatkan para pemancing agar tidak perlu selalu turun memancing cukup lah seminggu sekali " Mid Night " masuk pukul 12.00 tengah malam dan keluar 7.00 pagi dan tambah lagi 3 jam masa tambahan ini sudah memadai, sekiranya ada rezeki kita pada hari itu tetap rezeki itu hak milik kita nanti, ini baru betul sebagai seorang pemancing yang tegar yang berjaya, sebab apa..??

1. Jimat Wang - anda dapat menjimatkan wang bulanan anda dan dapat beraksi semula pada minggu kedua,ketiga dan keempat, jadi kita tidak lagi putus wang untuk memancing di setiap hujung minggu, ini baru dikatakan seorang pemancing tegar yang berjaya dan dalam masa 4 minggu turun memancing tak kan sekali tak dapat ikan tongsan jakport betul tak.

2. Ada masa bersama keluarga - Ye betul masa kita bersama anak, isteri serta keluarga terjamin dan masa kita bersama anak-anak tak terabai. kadang saya berasa sangat sedih dan pernah depan mata sepasang suami isteri 2 malam tak pulang kerumah sebab menemani suaminya memancing yang menyedihkan ialah terdapat anak kecil sekali disitu, bayangkan dengan panas terik,sejuk di waktu malam, hujan dan nyamuk sebagainya disitu.

3. Tak semestinya tiap kali turun memancing kita dikira jaguh hoho...sebab saya dan kongsi disetiap artikel mengenai ikan tongsan di dalam blog ini mohon untuk dibaca sebagai panduan dan persiapan diri untuk memancing kelak, sungguh pun umpan kita dikira power namun ada ramai lagi umpan yang power dari kita ini kerana ikan tongsan mempunyai citarasa yang berubah-ubah dan boleh mengecam umpan kita. Dalam kolam pancing terdapat ratusan para pemancing dengan pelbagai cita rasa dan rencah seseorang pemancing, ikan tongsan yang telah kita daratkan 2 minggu sudah dapat mengenal pasti umpan kita pada akan datang ia akan berjaga-jaga untuk menyedutnya untuk kali kedua ini yang dikatakan citarasa selera ikan tongsan berubah ubah tolong jangan keliru dengan dengan perkataan ini. Ikan tongsan saiz abah selalu cerdik dan dapat mengenal pasti umpan-umpan kita pada masa-masa akan datang sekiranya tidak ada pilihan ikan tongsan tadi mahu tak mahu akan menyedut juga umpan kita sekiranya ia benar-benar lapar ketika itu.

4. Faktor Cuaca- keadaan cuaca perlu juga diambil kira, time kita hendak turun memancing tiba-tiba terjadi pula hujan lebat pada malam iyu sampai ke pagi hujan, ini juga perlu di ambil kira, kalau dah hujan tak berhenti-henti nasihat saya tak perlu lah turun memancing,rugi je sebab ikan tongsan tak mahu buka mulut kalau time hujan lebat sampai ke pagi. sekian....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan