Selasa, 24 Mac 2015

Umpan Tongsan Sisik Halus umpama " Belut Balik Ke Lumpur "

Pernah dengar tak dengan bahasa Kiasan Umpan Tongsan Belut Balik Ke Lumpur..??? Jom saya kongsikan apakah makna kiasan di atas tadi..

Saya ada seorang kawan  nama di rahsiakan, memang otai tongsan kawan saya ini, umur hampir cecah 50 tahun, pengalaman memancing memang luas, pelbagai teknik memancing dia tahu saya anggap kawan saya ni otai lah dalam bab memancing ni alasan saya sebab dia dah bertahun- tahun memancing dari saya.

Otai ini tak mahu mengalah dalam pemburuan memancing ikan tongsan kolam berbayar, tiap kali dia turun memancing di kolam yang sama dia tidak pernah menukar umpannya, katanya itu umpan yang sudah tepat jadi tidak perlu lah ditukar seting dan rencahnya.

Jadi itu lah kiasan ia tadi Belut Akan Balik Ke Lumpur, maknanya disini bila sekian lama ikan tongsan tadi tidak menyedut umpan tongsan nya satu hari pasti ikan tongsan tersebut akan kembali menyedut atau mahu makan umpan otai ini tadi, ini lah yang dia maksudkan bagi saya memang betul lah tapi bila..?? dan berapa lama...?

Kalau ikutkan bancuhan umpan dan rencah otai memang tepat sekali memang tidak di nafikan dia berjaya menaikkan ikan tongsan seberat 20 kg dan menduduki tempat pertama dalam carta ranking jakpot dan saya saksi waktu itu. Namun tidak lama selepas itu otai tadi terpaksa akur akan umpan tongsannya, tiap kali turun memancing membangau akhirnya dan kini banyak berehat memancing, Saya bukan lah berniat ingin memalukan kawan saya itu tapi ini adalah perkongsian akan umpan tongsan, blog ini saya wujudkan adalah semata-mata untuk berkongsi pengalaman mengenai ikan tongsan,ilmu, hobi dan mencari sedikit pendapatan sampingan dalam perjualan umpan saya pada hari ini.

Itu sebab saya katakan ikan tongsan mahu umpan-umpan yang baru dan bertukar-tukar selera kerana apa kawan-kawan..?? Kerana ikan tongsan sudah dapat mengecam umpan kita sewaktu ia di pancing ketika dulu.

Maksudnya bukan lah umpan asas tongsan tadi di tukar semua...tidak..tidak..apa perlu kawan-kawan buat ialah, tuan-tuan perlu menukar rencah umpan tersebut,bukan menukar seting dan umpan asas ..tapi perlu menukar rencahnya. ini kerana ikan-ikan tongsan tadi sudah mengenal pasti umpan-umpan kita, jadi ikan-ikan ini akan menjadi lebih cerdik dan takut pada masa-masa akan datang.

Dari bulan-ke bulan kita perlu menukar rencah umpan-umpan tongsan kita, senang kata umpan-umpan tongsan up to date ( umpan tongsan rencah baru )..umpan asas dan seting tetap sama yang berubah adalah rencah sahaja. senang kan.

Dari pengalaman yang saya ceritakan dia atas tadi memang kenyataan benar dan saya adalah saksi kejadian tersebut bila mana kawan saya ini mangkau time mancing bukan dia seorang sahaja tapi ramai termasuk saya sekali.Bukan bermakna umpan tongsan kawan saya tadi bau sudah lama,seting lama semua tidak pasal lama, kerana punca si ikan mulut besar tadi sudah dapat mengenal pasti umpan kita, ia tahu bahaya, ia cerdik, beratus ratus kali ia di pancing, macam-macam mata kail lekat di mulutnya jadi ia semakin cerdik jadi tukar lah selalu rencah-rencah umpan tongsan tuan-tuan, jangan pula tukar umpan asas dan seting umpan sudahnya nanti asyik membangau sampai bila-bila sekian terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan